Czym jest outsourcing?

Koszty zatrudnienia pracowników w Polsce regularnie rosną. Kolejne zapowiedzi polityków, związane z podnoszeniem płący minimalnej, powodują, że przedsiębiorcy coraz częściej poszukują alternatywnych metod na zapewnienie sobie osób, wykonujących konieczne prace. Jedną z najpopularniejszych metod jest outsourcing.
Co to jest outsourcing?
Outsourcing to przejęte z języka angielskiego pojęcie, oznaczające w wolnym przekładzie „czerpanie ze źródła zewnętrznego”. Oznacza ono więc rezygnację z realizowania pewnych zadań przez określoną firmę i przekazanie tych zadań do realizacji jakiemuś podmiotowi zewnętrznemu.
W prostym przykładzie polega on na przykład na tym, że przedsiębiorca zwalnia zatrudnioną przez siebie księgową i na mocy umowy z zewnętrznym biurem rachunkowym zleca outsourcing usług księgowych.
Jakie są korzyści?
Outsourcing pozwala na uproszczenie struktury organizacyjnej danego podmiotu. Jest on przez to łatwiejszy w zarządzaniu i nadzorowaniu. Jednocześnie zlecanie określonych usług na zewnątrz powoduje, że wyeliminowane zostają formalności, związane z zatrudnianiem pracowników, a pracodawca staje się mniej zależny od przepisów kodeksu pracy.
Zlecone zadania wykonywane są najczęściej przez zorganizowane podmioty (outsourcing usług księgowych zleca się zazwyczaj całemu biuru rachunkowemu, a nie indywidualnemu księgowemu), co pozwala wyeliminować zastoje, związane np. z nieobecnością pracownika oraz problem braku czasu na wykonanie niektórych zadań, związany z nadmiarem powierzonej mu pracy.
Czy outsourcing ma wady?
Oczywistym jest, że nie ma rozwiązań idealnych i outsourcing ma też pewne wady. Można do nich zaliczyć brak bezpośredniego stałego kontaktu i zwierzchnictwa pracodawcy nad podmiotem wykonującym usługi.
Ponadto w zależności od rodzaju i zakresu współpracy, różne mogą być także jego koszty – czasem jest on znaczenie bardziej opłacalny niż zatrudnienie pracownika, czasem wręcz przeciwnie – koszt jest znacznie wyższy. Wszystko zależy od stawki, określonej w umowie z danym podmiotem (w przypadku outsourcingu usług księgowych – z biurem rachunkowym) i od zakresu jego usług. Zawsze warto jednak zadbać o to, by przed skorzystaniem z usługi (w tym przypadku outsourcingu usług księgowych) porównac różne dostępne na rynku oferty.
Jakie usługi warto zlecić?
Teoretycznie możliwe jest zlecenie zewnętrznemu podmiotowi praktycznie każdego aspektu działania przedsiębiorstwa. W praktyce jednak najcześciej występują następujące:
– outsourcing usług księgowych;
– outsourcing usług prawnych;
– outsourcing usług kadrowych;
– outsourcing usług porządkowych.
Przedsiębiorcy zlecają więc innym podmiotom czynności techniczne (takie jak sprzątanie) albo usługi, które nie pozostają w ścisłym związku z główną dziedziną ich działalności (czyli aspekty administracyjne).
Artykuł powstał we współpracy ze specjalistami z firmy GLC